infofalanx.hu       +36 20 966 9696
RÓLUNK SZOLGÁLTATÁSOK REFERENCIÁK ÁRAJÁNLAT BLOG Kapcsolat
Veszélyes anyagok a munkahelyen
Amikor veszélyes anyagokról beszélünk, sokan ipari környezetre, hatalmas gyárakra gondolnak. Pedig a valóság az, hogy szinte minden munkahelyen találkozhatunk velük: a takarítószerektől a festékeken át az irodai tonerekig. Ezek az anyagok, bár mindennapiak, komoly kockázatot jelenthetnek az emberi egészségre és a környezetre nézve, sőt, tűzvédelmi szempontból is kiemelt figyelmet igényelnek. Éppen ezért elengedhetetlen a velük kapcsolatos tűz- és munkavédelmi előírások betartása.
 
Miért veszélyesek?
 
A veszélyes anyagok olyan kémiai anyagok vagy keverékek, amelyek valamilyen módon károsíthatják az egészséget, vagy fizikai veszélyt jelenthetnek (pl. tűzveszély, robbanásveszély). A kockázatot a belélegzés, bőrrel való érintkezés, lenyelés vagy akár az anyag fizikai tulajdonságai (pl. gyúlékonyság, reaktivitás) jelentik.
 
Mi számít veszélyes anyagnak?
 
A 2000. évi kémiai biztonságról szóló törvény 3. § alapján veszélyesnek minősül az az anyag, illetve az a keverék, amely a CLP (1272/2008/EK rendelet) szerinti osztályozás során a veszélyességi osztályok és/vagy kategóriák bármelyikébe besorolható. A biztonsági adatlap 2.1 szakaszában található a készítmény veszélyességi besorolása/kategóriája.
 
Mit tartalmaz a biztonsági adatlap?
 
Minden Magyarországon forgalomba hozott veszélyes anyagnak, készítménynek rendelkeznie kell magyar nyelvű biztonsági adatlappal, amelyet a gyártónak vagy forgalmazónak kell biztosítania a felhasználók számára.
 
A biztonsági adatlap a veszélyes anyagok kezelésének alfája és ómegája, hiszen nem egy egyszerű termékleírás, hanem egy átfogó, jogilag kötelező dokumentum, amely 16 pontba szedve tartalmazza az anyaggal kapcsolatos releváns információkat. Többek között azt, amit az adott anyag használatával, tárolásával, veszélyességével és a keletkezett veszély elhárításával kapcsolatban tudni szükséges.
 
Mit kell tennie a munkáltatónak?
 
Kémiai kockázatértékelés: Minden munkáltató számára kötelező a kémiai kockázatértékelés elkészíttetése, mely során azonosítani és értékelni kell a meglévő kémiai kockázatokat, majd meg kell határozni a szükséges megelőző intézkedéseket.
 
Biztonsági adatlapok: Minden felhasznált veszélyes anyag biztonsági adatlapja rendelkezésre kell, álljon a munkahelyen. Az adatlapokat úgy szükséges tárolni, hogy azok könnyen hozzáférhetőek legyenek a munkavállalók számára.
 
Oktatás: A munkavállalókat tájékoztatni szükséges az általunk használt veszélyes anyagok kockázatairól, felhasználásuk szabályairól, biztonságos kezeléséről, tárolásáról, a biztonsági adatlap tartalmáról és az elsősegélynyújtásról.
 
Tárolás és címkézés: Az anyagokat az előírásoknak megfelelően, elzártan és címkézve szükséges tárolni. A veszélyes anyagok és a veszélyes keverékek helyes tárolásáért szervezett munkavégzés esetében a munkáltató felelős.
 
Egyéni védőeszközök: Biztosítani szükséges a munkavállalók számára a szükséges egyéni védőeszközöket. A védőeszközök helyes használatával kapcsolatban ugyancsak oktatni szükséges a munkavállalókat és meg kell győződni róla, hogy a napi munkavégzés során megfelelően viselik-e az eszközöket.

Bejelentés: A 2000. évi XXV. törvény a kémiai biztonságról hatálya alá tartozó tevékenységet folytatni kívánó természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet – főszabály szerint – a tevékenység megkezdésével egyidejűleg ezt köteles bejelenteni az egészségügyi államigazgatási szervnek. A bejelentést elektronikus úton kell megtenni a telephely, illetve ennek hiánya esetén a székhely szerint illetékes egészségügyi államigazgatási szervnek. A bejelentést meg kell ismételni abban az esetben, ha a bejelentő, illetőleg a bejelentett tevékenység azonosításához szükséges bármely adatban változás következik be.
 
Vészhelyzeti tervek: Szükséges elkészítettni a cég tevékenységével kapcsolatos mentési és menekülési terveket, kitérve bennük a veszélyes anyagokkal kapcsolatban bekövetkezett nem várt események kezelésére.
 
Orvosi felügyelet: A munkavállalók az egészségük megőrzése érdekében rendszeresen részt kell, vegyenek az előírt foglakozás egészségügyi vizsgálatokon, továbbá a foglalkozás egészségügyi orvost szükséges bevonni a kockázatok felmérésébe is a kockázatértékelés elkészítése során.
 
Amennyiben nem rendelkezik kémiai kockázatértékeléssel vagy a tűz- és munkavédelem területén szakmai segítségre lenne szüksége, vegye fel velünk a kapcsolatot!
 
Vállalkozásunk szakemberei készséggel állnak rendelkezésére, és segítenek minden felmerülő kérdésben!

KAPCSOLAT
  +36 20 966 9696        infofalanx.hu                  
Falanx Tűz- és Munkavédelem Kft.   |   © 2021 Minden jog fenntartva!   |   Adatkezelési tájékoztató |   Impresszum

Kövessen minket Facebookon is!

Már követem az oldalt.